مدتی هست که پس از چند سال تجربه مدیریت بحران در شرکت های مختلف صنعتی، در مورد بحران های سازمانی در حال مطالعه و فعالیت هستم. بد نیست بدانید:
اگر چه تاکنون تعاریف مختلفی از بحران ارایه شده است، اما شاید بتوان از جمله بهترین تعاریف برای بحران را به “یک رویداد غیرمنتظره که تهدیدی اساسی برای اهداف استراتژیک سازمان ایجاد میکند” و یا “وضعیتی با زمان تصمیمگیری محدود، تهدید بالا و ماهیت غافلگیرکننده” اشاره نمود. اینکه چرا بحران مهم است و باید به آن به طور خاص توجه نمود به ویژگیهای کلیدی بحران باز می گردد. یک بحران را معمولا با چهار ویژگی آن می شناسند:
ا) عدم قطعیت
در شرایط بحران، سازمانها با اطلاعات ناقص و عدم قطعیت در مورد وضعیت موجود و پیامدهای احتمالی مواجه میشوند. این عدم قطعیت دارای ابعادی دوگانه می باشد که عبارتند از “اطلاعات ناقص” که فقدان آن میتواند منجر به اشتباهات استراتژیک شود و “پیامدهای غیرقابل پیشبینی” که میتواند به تشدید بحران منجر شود.
2) فوریت
بحرانها نیاز به اقدام فوری دارند تا خسارات کاهش یابد و وضعیت تحت کنترل درآید. همین موضوع فوریت خود در دو بعد مورد بررسی قرار می کیرد. یکی “اقدام فوری” است که طی آن سازمانها باید به سرعت تصمیمگیری کنند و اقداماتی را برای مدیریت بحران انجام دهند و دیگری “کاهش خسارت”است که هدف اصلی در این مرحله، کاهش خسارات مالی و انسانی و بازگرداندن سازمان به وضعیت عادی است.
3) تهدید هستهای
بحرانها معمولاً بهعنوان تهدیدهایی برای حیات سازمان تعریف میشوند که میتوانند در ابعاد مختلفی مانند مالی، انسانی و اعتباری تأثیر بگذارند. از بعد مالی این تهدیدات معمولا شامل کاهش درآمدها، افزایش هزینهها و در نهایت آسیب به سودآوری سازمان می باشند. از بعد انسانی نیز شامل خطر برای جان و سلامت کارکنان، که میتواند به کاهش روحیه و بهرهوری منجر شود نهایتا از بعد اعتباری نیز تهدیداتی مانند آسیب به شهرت و اعتبار سازمان، که میتواند منجر به از دست دادن مشتریان و فرصتهای تجاری شود، را در بر می گیرد.
4) نیاز به تصمیمگیری استراتژیک
تصمیمگیری استراتژیک در شرایط بحران به معنای انتخاب و اجرای گزینههای مؤثر برای مدیریت و پاسخ به بحران است. این فرآیند شامل ارزیابی وضعیت فعلی، تجزیه و تحلیل گزینهها و انتخاب بهترین راهحلها برای کاهش آسیبها و بازگرداندن سازمان به وضعیت پایدار از طریق اجرای مناسب اقدامات و نظارت براجرای درست آنها می باشد. hashtag#CrisisManagement hashtag#Crisis hashtag#BCM hashtag#BusinessContinuityManagement hashtag#RiskManagement hashtag#drmsharifi
اگر چه تاکنون تعاریف مختلفی از بحران ارایه شده است، اما شاید بتوان از جمله بهترین تعاریف برای بحران را به “یک رویداد غیرمنتظره که تهدیدی اساسی برای اهداف استراتژیک سازمان ایجاد میکند” و یا “وضعیتی با زمان تصمیمگیری محدود، تهدید بالا و ماهیت غافلگیرکننده” اشاره نمود. اینکه چرا بحران مهم است و باید به آن به طور خاص توجه نمود به ویژگیهای کلیدی بحران باز می گردد. یک بحران را معمولا با چهار ویژگی آن می شناسند:
ا) عدم قطعیت
در شرایط بحران، سازمانها با اطلاعات ناقص و عدم قطعیت در مورد وضعیت موجود و پیامدهای احتمالی مواجه میشوند. این عدم قطعیت دارای ابعادی دوگانه می باشد که عبارتند از “اطلاعات ناقص” که فقدان آن میتواند منجر به اشتباهات استراتژیک شود و “پیامدهای غیرقابل پیشبینی” که میتواند به تشدید بحران منجر شود.
2) فوریت
بحرانها نیاز به اقدام فوری دارند تا خسارات کاهش یابد و وضعیت تحت کنترل درآید. همین موضوع فوریت خود در دو بعد مورد بررسی قرار می کیرد. یکی “اقدام فوری” است که طی آن سازمانها باید به سرعت تصمیمگیری کنند و اقداماتی را برای مدیریت بحران انجام دهند و دیگری “کاهش خسارت”است که هدف اصلی در این مرحله، کاهش خسارات مالی و انسانی و بازگرداندن سازمان به وضعیت عادی است.
3) تهدید هستهای
بحرانها معمولاً بهعنوان تهدیدهایی برای حیات سازمان تعریف میشوند که میتوانند در ابعاد مختلفی مانند مالی، انسانی و اعتباری تأثیر بگذارند. از بعد مالی این تهدیدات معمولا شامل کاهش درآمدها، افزایش هزینهها و در نهایت آسیب به سودآوری سازمان می باشند. از بعد انسانی نیز شامل خطر برای جان و سلامت کارکنان، که میتواند به کاهش روحیه و بهرهوری منجر شود نهایتا از بعد اعتباری نیز تهدیداتی مانند آسیب به شهرت و اعتبار سازمان، که میتواند منجر به از دست دادن مشتریان و فرصتهای تجاری شود، را در بر می گیرد.
4) نیاز به تصمیمگیری استراتژیک
تصمیمگیری استراتژیک در شرایط بحران به معنای انتخاب و اجرای گزینههای مؤثر برای مدیریت و پاسخ به بحران است. این فرآیند شامل ارزیابی وضعیت فعلی، تجزیه و تحلیل گزینهها و انتخاب بهترین راهحلها برای کاهش آسیبها و بازگرداندن سازمان به وضعیت پایدار از طریق اجرای مناسب اقدامات و نظارت براجرای درست آنها می باشد.
hashtag#CrisisManagement
hashtag#Crisis
hashtag#BCM
hashtag#BusinessContinuityManagement
hashtag#RiskManagement
hashtag#drmsharifi