برنامه ارتباطات بحران(Crisis Communication Plan)

بحران همیشه در کمین سازمانها و صنایع مختلف در سراسر دنیا هست. در مورد ایران نیز همین وضعیت صدق میکند. حتی میتوان ادعا نمود با توجه به شرایط خاص منطقهای که ایران در آن قرار دارد و همینطور مواضع و اقداماتی که ایران انجام میدهد امکان بروز بحران در ایران بیشتر است که تجربه نیز این را ثابت کرده است. یکی از ابعاد مهم مدیریت بحران برنامه ریزی برای مدیریت ارتباطات با ذینفعان به خصوص شهروندان میباشد. با توجه به همین تصویری که مشاهده میشود نیز خاطرات بسیاری از پاسخگو نبودن و یا ایجاد ابهامات و حتی فرافکنی در خصوص بیان اتفاقات پیش آمده و مدیریت افکار عمومی در این خصوص در اذهان همه ما وجود دارد. راهکار ایجاد ثبات تصمیمگیریها و نگرش درست در هدایت منطقی و اصولی ذینفعان ایجاد برنامه ارتباطات بحران(Crisis Communication Plan) میباشد. این برنامه که خلا وجود آن در تمام ارکان نظام و کشور،چه در حاکمیت و چه در بخش خصوصی، مشاهده میشود دارای ارکانی تشکیل یافته از قسمتهای ذیل میباشد:
- تیم ارتباطات بحران
- سخنگو(ها)
- شناسایی ذینفعان
- کانالهای ارتباطی
- توسعه پیام
- روابط با رسانه
- ارتباطات داخلی
- نظارت و بازخورد
- آموزش و تمرین
- ارزیابی پس از بحران
پرداختن جدی و اصولی به شکل دهی چنین برنامهای لازمه استمرار ایجاد یک ذهنیت خوب و مثبت برای ذینفعان و افکار عمومی میباشد، چیزی که به شدت از آن غافل ماندهایم.